Het doel van online adverteren is om de bezoeker over te halen tot actie en daarmee uw conversiedoelen te behalen! De mogelijkheden van online adverteren zijn in rap tempo toegenomen en daarmee is het voor de gewone ondernemer ook steeds moeilijker om onderscheidend te zijn. De organische vindbaarheid van een website is één kant van de medaille, de inzet van een goed advertentiemodel is de andere kant. Een goed advertentiemodel verleidt de bezoeker om uw website aan te klikken, om vervolgens tot een conversie over te gaan: een aankoop, registratie of een positieve reactie of aanbeveling.
Naast het werken met zogenaamde affiliates en het direct adverteren op verschillende websites richten wij ons voornamelijk op het zogenaamde CPC adverteren. Samen met u maken wij een gedegen jaarplan, waarbij we elke maand voor u aan de slag gaan om up-to-date te blijven.
CPC adverteren
Bij CPC-modellen betaalt u een bedrag per klik. De kosten voor elke klik zijn variabel en de prijs wordt bepaald door drie punten: het zoekwoord waarop u gevonden wilt worden, de kwaliteit van uw advertentie en de pagina waar u naar verwijst. Veel voorkomende zoekwoorden bijvoorbeeld drijven de prijs op en ook de omvang van uw advertentie is van invloed.
Bezoekers inkopen kan ook en dat hoeft helemaal niet te duur te zijn. Let er dan wel op dat u de juiste “keywoorden” kiest, want hoe beter keywoord, des te hoger uw conversies.
Google Adwords
Het grootste voordeel van Google AdWords is de snelheid waarmee het ingezet kan worden om uw sales-en marketingdoelstellingen te bereiken. Google AdWords is een prima kanaal voor de volgende commerciële doelen:
- Branding: Meer naamsbekendheid van uw product, dienst of organisatie.
- Leadgeneratie: Toename van relevante bezoekers en stijging van uw leads.
- E-commerce: Meer transacties via uw website of webshop. Ook door de inzet van Google Shopping.
- Werving en selectie: Meer sollicitanten voor uw openstaande vacatures.
Google re-marketing
Niet elke bezoeker gaat direct over tot conversie, helaas. Het percentage bezoekers dat uiteindelijk overgaat tot het aankoop of de aanvraag van een offerte, ligt per definitie procenten lager dan het totaal aantal bezoekers. Met Google Remarketing kunnen mensen bereikt worden die de conversie niet of slechts gedeeltelijk uitgevoerd hebben. Het blijkt een bijzonder effectieve manier een deel van de mensen alsnog te bewegen om een aankoop te doen of offerte aan te vragen.
De advertenties, banners of tekstadvertenties zijn zichtbaar op websites die onderdeel uitmaken van het Google Display Netwerk. De adverteerder kan de advertentie specificeren op basis van de producten of diensten die de bezoeker bekeken heeft.
Facebook Ads
Adverteren via Facebook is om twee redenen een slimme zet: Facebook heeft miljoenen leden, maar tegelijkertijd biedt het ook de mogelijkheid om heel gericht te adverteren. Zomaar adverteren via Facebook is vergelijkbaar met het lossen van een schot hagel lossen, behalve als je de kenmerken van je doelgroep kent. Want Facebook biedt allerlei tools om je ad op die doelgroep te richten. Zo bereik je direct je publiek, je genereert meer likes op je fanpage en je trekt meer bezoekers naar je website.
De mogelijkheden van Facebook:
- Reguliere Facebook advertenties: Advertenties bestaande uit een afbeelding, titel en omschrijvingsregel rechts op de pagina.
- Sponsored Stories: een actie van een Facebook-gebruiker – bijvoorbeeld het liken van een post – inzetten als advertentie voor vrienden van jouw fans.
- Page Post Ads: een paginabericht promoten voor fans én niet-fans. Het is mogelijk berichten, evenementen of polls te promoten.
Adverteren via Linkedin
Adverteren via het zakelijke netwerk LinkedIn is vooral interessant voor ondernemers die gericht zijn op B2B communicatie. Tegelijkertijd is het ook een goed middel om de consument te bereiken, omdat LinkedIn ook de optie biedt om gericht te adverteren op een doelgroep naar keuze.
Er zijn tal van targeting opties om alleen mensen te bereiken die binnen de doelgroep vallen, door te selecteren op locatie, bedrijf, functienaam of leeftijd.