Een aantal jaren geleden werd ik gewezen op een TED talk van Simon Sinek. Deze talk veranderde direct mijn eigen visie over hoe je je als bedrijf moet profileren om succesvol te zijn. Het is een heel simpel idee, wat hijzelf ook al aangeeft in zijn lezing. Simon ontwikkelde de Gouden cirkel waarbij 3 cirkels elkaar omringen. De binnenste cirkel verteld het “Waarom” de middelste het “Hoe” en de buitenste cirkel het “Wat”. Volgens Sinek vertellen succesvolle bedrijven als Apple eerst het waarom daarna het hoe en als laatste “We make great computers! Want to buy one” Je bent snel geneigd om jouw product of dienst voorop te stellen. Een heel natuurlijk verschijnsel aangezien we dit product of dienst willen verkopen. Zo snel mogelijk tot sales over kunnen gaan. Wij zijn dus gewent om de Gouden Cirkel van buiten naar binnen te doorlopen terwijl het andersom volgens Sinek beter werkt. Nu klinkt het natuurlijk heel leuk en simpel, maar geldt deze strategie voor elk soort onderneming? Ik betwijfel het, maar ik heb nog geen bedrijfstak ontdekt waarvoor het niet positief zou kunnen werken.
De gouden cirkel van Simon Sinek
Wanneer iemand zich tot jouw waarom aangetrokken voelt zal hij/zij sneller geneigd zijn van jouw diensten of producten gebruik te maken. Het brengt een langer aankoopproces met zich mee, maar de kans van slagen is vele malen hoger. Hetzelfde geldt voor de inzet van social media. Uit onderzoek is gebleken dat actiegerichte inzet van social media veel minder effect heeft op conversie dan het opbouwen van een relatie door het delen van eenzelfde visie en relevante content. Wij denken dat social media niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven en ook het zaken doen. De relevantie van de boodschap is enorm belangrijk wat nogal eens vergeten wordt. Hier kan de waarom-vraag ook worden gesteld. Waarom zullen mijn volgers/vrienden het bericht dat ik op mijn social netwerk ga posten interessant vinden? Waarom plaats ik dit bericht? Het waarom is een ondergeschoven kindje.
Ik spreek regelmatig met personen binnen een organisatie die verantwoordelijk zijn voor de marketingactiviteiten binnen een onderneming. Of ze hebben er nog nooit over gehoord of ze kennen het wel, vinden het fantastisch, maar passen het niet toe. Wij hebben nu een aantal projecten waar wij het waarom voorop hebben gesteld met de klant. Een volledig andere boodschap dan in het verleden.
Toepassing binnen Trendesign:
Op dit moment zijn wij bezig met de nieuwe profilering en positionering van Trendesign. Voorheen stonden onze diensten voorop;
Wij gaan ons richten op een nieuwe “Why”. Welke dit wordt laten we nog even in het midden maar zou kunnen zijn:
- Trendesign bestaat omdat wij geloven dat het web een opfrisbeurt nodig heeft
- Het bedrijfsleven in Arnhem beter online vindbaar moet zijn
- Trendesign geloofd in een hogere omzet voor haar klant door opmerkelijke concepten te ontwikkelen
- ………………….
Probeer eens een waarom te verzinnen voor jouw eigen organisatie. Kom je hier niet uit of ben je benieuwd hoe wij het bij onze klanten hebben toegepast stuur dan een mail naar paul@trendesign.nl