De crisis veroorzaakt veel onrust in retailer land! Kunnen winkeliers onder de verslechterde economie uitkomen of is dit onmogelijk? Is een lastige hè! Op dezelfde manier handelen heeft volgens mij in erg weinig gevallen zin. Kijkend naar mijn eigen ervaring in kennis van online ben ik ervan overtuigd dat het grotendeels de eigen schuld van menig winkelier is. Afgelopen week weer een gevalletje slechte service meegemaakt. Sinds een half jaar heb ik gitaarles in een gitaarwinkel in mijn woonplaats. Aardige kerel en mooie spullen. Hoe makkelijk kun je klanten krijgen als ze bij jou in de zaak les komen nemen?
Elke week vergaap ik mijzelf weer aan de mooie instrumenten en creëer ik visioenen van mijzelf spelend op een van de prachtige gitaren uit deze gitaarwinkel. Mijn elektrische gitaar heeft sinds een aantal maanden een kapotte tuner. Bestel ik toch mooi een nieuwe bij mijn nieuwe gitaarvriend. Elke week voor de les begint vraag ik de winkelier (overigens niet mijn gitaarleraar) of de tuner binnen is. Elke week krijg ik te horen “waarschijnlijk volgende week”! Elke week weer een teleurstelling 7 weken lang. Vorige week was voor mij de maat vol. Nog steeds was de tuner niet binnen dus heb hem verteld de order te cancelen. Ik gaf er wel bij aan dat dit toch wel de doodsteek is van de winkelier op het moment dat zij op deze wijze moeten concurreren met online winkels die alles op voorraad hebben liggen. Zijn antwoord was dat hij ook zijn marge moet maken en dat de tuner waarschijnlijk nog op de boot vanuit America onderweg was.
Volgende dag dezelfde tuner online besteld. Bij elke handeling kreeg ik een email met de stand van zaken. Afgelopen dagen is de tuner op de post gegaan en ik verwacht heb begin deze week op mijn huisadres. Ik heb besloten alles voor mijn gitaar online te gaan bestellen. Dag klant!
Afgelopen week las ik een post waarbij de auteur aangaf dat hij er zeker van is dat wanneer iemand in een winkel aanwezig is hij/zij best bereidt is in deze winkel te bestellen. Ja, waarom ook niet. Biedt deze mensen wat ze willen! Geef ze openheid van zaken. Flatscreen aan de muur met internetverbinding en laat ze online zoeken en als ze het daar goedkoper kunnen vinden krijgen ze het voor dezelfde prijs! Laagste prijsgaranties, etc. Een keer een product met minder marge verkopen hoeft niet slecht te zijn. Bouw een band op door een perfecte ervaring voor de klant. Zorg dat je personeel in jouw zaak hebt staan met kennis van zaken en die het de klant naar de zin maakt!
Toekomstmuziek retailer
In de toekomst kan personeel in de winkels met Google Glass zien in welke stemming de shoppers zijn en daar hun gedrag op aanpassen. Ga mee in de ontwikkelingen en onderneem anders! Natuurlijk zullen winkels een andere functie krijgen maar wees aub pro-actief.
Belang van reviews
Naast muziekliefhebber ben ik ook een golfverslaafde. Afgelopen week mocht ik de wei weer in. Als golfverslaafde zoek je vaak naar instrumenten om verder te kunnen slaan. 2 weken geleden een driver mogen lenen waarmee ik zeker 30 meter verder kon slaan. Zo trots als een pauw natuurlijk en afgelopen week bij mijn golfvriend op lopen scheppen over de meters en hoe prachtig de driver wel niet was. Long Tom heette hij. De driver wel te verstaan. Afgelopen zaterdag ochtend werd ik vroeg in de ochtend wakker gebeld door dezelfde enthousiaste golfvriend. “Ik heb hem gevonden en besteld hoor!” Online besteld en nog nooit mee gespeeld. Alleen omdat hij het van mij aannam. Zie je wel hoe belangrijk reviews zijn.