De meeste social media inspanningen komen niet verder dan routinematige updates op Facebook en Twitter. De meesten hebben wel een Linkedin account en diegene die daarnaast ook nog druk zijn op Pinterest en Instagram komen toch ver boven de gemiddelde gebruiker uit.
Laat staan dat er uberhaupt gedacht wordt aan de inzet van video’s op een kanaal zoals Youtube. Nog maar weinig marketeers hebben het volledige virale potentieel van YouTube ontdekt. Maar een geweldige video, geoptimaliseerd om te delen, kan een bust geven aan de traffic naar je website, maar ook voor je branding.
Hieronder heb ik een aantal tips opgetekend afkomstig van marketeers die het kunnen weten. Doe er je voordeel mee, zal ik zeggen!
Wordt partners met “YouTube Celebs”
Er zijn veel YouTube-gebruikers die honderdduizenden abonnees hebben. Zoek die YouTube gebruikers waarvan het publiek wellicht geïnteresseerd kan zijn in uw product of dienst. Laat de YouTube gebruikers vervolens over je praten in hun video’s. Als voorbeeld in de beauty producten zit, probeer dan samen te werken met de “beauty guru’s”.
Link naar uw site
Een van de beste manieren om YouTube in te zetten voor meer traffic en daarmee meer verkoop, is het aan een einde van een film de mensen uit te nodigen door te klikken naar uw website. En maak het de bezoeker makkelijk door een link op te nemen in de video omschrijving. Onze ervaring leert dat als er YouTube wordt gebruikt hier veel traffic vandaan komt.
Vul alle mogelijke beschrijvingen zo grondig mogelijk in
YouTube is eigendom van Google. Zo heeft elke video die u publiceert het potentieel voor hoge zichtbaarheid (lees: vindbaarheid) binnen de zoekmachine. Zorg ervoor dat de in te vullen omschrijvingen zo volledig mogelijk zijn alvorens de video te publiceren. Denk hierbij aan titel, labels, beschrijving, categorie.
Vertel uw verhaal en dat van uw klanten
Hoe kunt u het verhaal van uw merk vertellen door middel van beeld en geluid? Als je een fotograaf of eigenaar van een muziekwinkel bent heb je genoeg te vertellen door middel van beelden en geluiden, maar hoe doe je dit voor een dienstverlener?
Wat ik zelf ben tegengekomen en een goede optie vind is het maken van een videoserie die gaat over uw klanten. Het mes snijdt als zodoende aan twee kanten. Voor uw organisatie omdat er een tevreden klant aan het woord is en voor uw klant om te delen met haar of zijn netwerk.
Maak gebruik van zogenaamde “fan video’s”
Potitieve reviews van derden zijn de grootste marketingdo’s die er zijn op dit moment. Vraag uw klanten om de ervaringen met uw bedrijf, product of dienst. Zowel positief als negatief. Deze video’s vertellen een verhaal voor u op een uiterst reeele wijze. De positieve reacties zijn uiteraard nuttig, en de weinig vleiende hebben ook zeker hun waarde, omdat die ons in staat stellen om te leren hoe we onze dienstverlening zouden moeten verbeteren. Maar durf dat maar eens aan!
Maak een video landingspage
Ook al wordt er gesproken over het positieve effect van Youtube op de vindbaarheid binnen de Google zoekmachine, zonder een landinspage gaat dat hem niet worden. Zonder mist u veel van het voordeel omdat de video op YouTube zal ranken en niet op uw site. Om dit tegen te gaan, maakt u een video landingspage en sitemap die geoptimaliseerd is voor uw bedrijf. Hiermee zal de video gaan ranken en zult u verkeer trekken naar uw website.
Maximaliseren dat YouTube
Wees productief. YouTube video’s zijn erg eenvoudig te maken en te publiceren. Als u elke week tijd neemt voor het uploaden van een nieuwe video dan zult u (uiteraard in combinatie met de andere tips) een toename van het verkeer naar uw website zien.
Adverteren op Youtube
Adverteren op youtube is een marketing techniek dat ontzettend goed werkt voor branding van uw merk of product. Upload gratis uw video met een advertentie of adverteer met Google Adwords bij videos die relevant zijn.