“Link building (“linkopbouw”) is het (doen laten) genereren van links vanaf externe webpagina’s (ook wel backlinks of inlinks genoemd) naar een specifieke website, met het doel een hogere waardering voor zoekmachine Google te behalen op voor die webpagina relevante trefwoorden.”

Bovenstaand is de definitie van linkbuilding. Een onderdeel behorende bij het zoekmachine optimalisatietraject. Algemeen wordt gezegd dat linkbuilding 1/3 deel uitmaakt van deze optimalisatie, naast techniek en content. Maar mijn ervaring leert dat met name deze linkbuilding de vindbaar substantieel kan verbeteren. Uiteraard goed toegepast.Link building is nauwelijks iets wat je van de een op de andere dag in de vingers hebt. Het vereist specialistische inzicht en SEO kennis om daadwerkelijk effectief te zijn voor de vindbaarheid van uw website. Vasthouden aan de volgende best practices voor effectieve linkbuilding, zal zorgen voor optimalisatie van uw website en dus betere vindbaarheid:

  • Pas uw ankertekst aan
  • Zoekmachines tillen zwaar aan de juistheid van de door u gebruikte ankertekst. Een anchortekst is de tekst in de link, die verwijst naar een specifieke pagina binnen uw website. Anchorteksten moeten altijd een afspiegeling zijn van de inhoud.
  • Deeplinken
  • Pas een linkbuildingstrategie toe op uw volledige site, niet alleen op een of twee pagina’s. Vaak worden links voornamelijk geleid naar de homepage. Een gemiddelde strategie toont links naar diverse bestemmingen binnen uw website op basis van het relevante thema. Er is geen gemiddelde deeplink ratio. Blogs hebben de neiging om meer deeplinks te hebben dan de gemiddelde corporate website.
  • Maak NOFOLLOW en FOLLOW links
  • De no-follow attribuut van een link is ontworpen om zoekmachines te vertellen dat een bepaalde link geen linkwaarde moet worden meegegeven. Hoewel een no-follow link nauwelijks linkwaarde doorgeeft, is het belangrijk voor de opbouw van een ??evenwichtige backlink structuur van uw site.
  • Verdeel links op hoge, normale en lage PageRanks websites
  • Links vanaf websites met een hoge PageRank zijn geweldig, maar een mooie mix van hoge en lage PR’s  is de weg te bewandelen. Uiteraard rekening houdend met (deep)linking naar specifieke pagina’s.
  • Linkgroei rustig opbouwen
  • Effectieve link building moet een marathon zijn en geen race. Het is belangrijk om een goed evenwicht te brengen het totaal aan links naar uw website. Niet in korte termijn 1000 links leggen, maar zorgen voor relevantie.
  • De diversiteit van uw links en Linkvermeldingen
  • Strategische linkbuilding is niet een alles of niets actie. Dus waarom zou je spreekwoordelijk op 1 paard wedden? Maak links en verspreid uw link vermeldt over het online landschap.
  • Blijf weg bij SEO Spamhavens

Zoek uw heil niet bij zogenaamde spamhavens of link “Exchange” netwerken voor de uitwisseling van uw link. Zorg voor relevante links van websites die complementair zijn aan uw business. Wanneer u klaar bent om linkbuilding op te nemen in uw “gratis” vindbaarheid plan de campagne, dan helpen wij u graag. Bel Trendesign op 026-3214319 of mail Dirk Hensema, dirk@trendesign.nl.