Bij Google Analytics zijn ze druk bezig om Universal Analytics van Beta naar Stable te krijgen. Daarvoor passen ze ook met regelmaat de beheersomgeving aan. Sinds vandaag hebben ze de nieuwe beheersomgeving gelanceerd in Nederland. In deze omgeving is de verdeling tussen Accounts, properties en bijbehorende profielen duidelijker in beeld gebracht en eenvoudiger te beheren. Zowel nieuwe profielen aanmaken als bestaande profielen bewerken is in het nieuwe design een stuk overzichtelijker.
Google Analytics make-over
Snelheid
Wat meteen opvalt is de snelheid. Veel word ingeladen aan de hand van Ajax technieken. Zodra er een profiel gekozen is komt er aan de linker kant een selectie met mogelijkheden die toepasbaar zijn op dit profiel. De filter en het gebruiksbeheer is nu hier te vinden. Ook kunnen de gewenste filters en de doelen hier gedefineerd worden. De filters kunnen gebruikt worden voor bijvoorbeeld de bedrijfsnaam uit de pagina titel te halen, om zo een overzichtelijker dashboard te maken. Het laden van de pagina voelt ook prettiger aan. Waar de vorige beheersomgeving nog wel eens opliep qua geheugen (vooral bij meerdere analytics tabs open) heeft deze nieuwe omgeving een goed uitgedachte DOM (parsing) structuur.
Segmenten
Het Google Team optimaliseerd het Analytics platvorm vooral op het segment gedeelte. De geavanceerde segmentatie is een van de populairste en krachtigste functies in Google Analytics. Hiermee kunnen er subsecties van het verkeer geisoleerd worden en/of geanalyseerd. Er zijn vooraf gedefinieerde segmenten, zoals ‘Betaald verkeer’ en ‘Bezoeken met conversies’, en het is mogelijk om uw eigen segmenten te maken met een flexibele, gebruiksvriendelijke opbouwfunctie voor segmenten. Deze segmenten kunnen worden toegepassen op de huidige of historische gegevens en segmentprestaties naast elkaar vergelijken in rapporten. In het nieuwe overzicht hebben de segmenten bij de “meer opties” de mogelijkheid om dit op elk profiel toe te passen of op een selectie hiervan. Ook het testen van de segmenten is bij deze opties mogelijk.
Voordelen:
- Met Geavanceerde segmentatie kunt u alle Google Analytics-bezoekersgegevens uitsplitsen in overzichtelijke stukken.
- Maak een keuze uit vooraf gedefinieerde aangepaste segmenten of maak eenvoudig uw eigen segmenten.
- Pas een segment toe op al het verkeer van de afgelopen tijd zodat u dieper kunt ingaan op uw gegevens en waardevolle inzichten kunt krijgen om uw campagnes en uw online ervaringen in de toekomst te verbeteren.
User ID’s
User ID’s kunnen of per Google account worden gesegmenteerd of op een unique generated user ID. Zo kunnen de segmenten met users zo gebruikt worden, dat er exact getraceerd kan worden wat de gebruikersflow is geweest bij een aankoop. Heeft de gebruiker eerst de mail geopend op zijn mobiel en daarna via zijn desktop een aankoop gedaan, dan is dit mee te nemen in de userflow.
Prive en Shared Dashboards
Waar wij bij Trendesign erg blij mee zijn is nieuwe mogelijkheid (al wel eerder gelanceerd) om dashboards nu te delen met andere Google accounts. Moesten we eerst via de delen functionaliteit (een share-link) de klant een kopie laten maken in zijn account, is het nu mogelijk om dit binnen hetzelfde account te doen en de klant hier toegang toe te geven. Het grote voordeel is dat gedeelde dashboard aangepast of uitgebreid kunnen worden.