Ze komen voor een nieuwe website, maar binnen 10 minuten beland ik 9 van de 10 keer in een gesprek over waarom de klant anders is dan zijn concurrent en waarom zijn/haar klant voor zijn of haar diensten of producten moet kiezen. Meestal een gesprek waar onze klant achteraf zegt dat het anders moet! Grote uitdaging om dat “anders” vorm en inhoud te geven.
Aangezien het bij veel bedrijven anders moet wil ik u als lezer helpen een vertrekpunt te kiezen want het juiste vertrekpunt is een essentiële! Veel ondernemers of marketing managers kiezen het meest voor de hand liggende vertrekpunt of worden hierin slecht geadviseerd. Tijd voor wat handige tips.
Tips over het anders zijn, de tijd is anders maar ook zeker het bedrijfje voeren
De fantastische technologische ontwikkelingen van de laatste jaren zorgen voor enorme kansen en een exceptioneel snelle groei van relatief jonge organisaties. Een simpel idee kan leiden tot bedrijven die miljarden waard zijn. Denk aan Twitter en onlangs Snapchat. Deze voor mij boven de pet groeiende situatie zorgt ervoor dat ik regelmatig aan het nadenken ben over het gouden ei wat mijn pensioen een stuk dichterbij moet brengen. Ik ben zeker niet de enige want ik word omringt door deze goudzoekende denkers. Het probleem is dat ik al een dagtaak heb aan het bijhouden van de ontwikkelingen en mij enigszins kan specialiseren op bepaalde vlakken waardoor ik beter denk te zijn dan mijn concurrenten. Ik werk in een branche waar het allemaal gebeurt dus voor mij is het een kwestie van ergens tijd insteken en mijn kennis vergroten. Veel ondernemers en marketing managers, vaak oude stempel, moeten het hebben van advies van anderen. Dat advies wil nog wel eens weinig effect hebben.
Brainstormen is essentieel
Het geen tijd vrij kunnen maken voor het uitwisselen van ideeën is een groot probleem binnen veel organisaties. Bedrijven blijven vasthouden aan oude werkwijzen en een niet onderscheidende profilering binnen de markt. Een brainstormsessie met de juiste mensen kan zorgen voor totaal ander vertrekpunt. Naast een ander vertrekpunt is het een perfect instrument om collega’s enthousiast te maken.
Onderwerpen tijdens een brainstormsessie
Met terug naar af bedoel ik ook echt het bespreekbaar maken van onderwerpen als: Wat voor een organisatie zijn wij?, wie is onze doelgroep?, wat wil deze doelgroep horen?, wat is de passie van deze doelgroep?, wat is ons onderscheidend vermogen als bedrijf?, zijn wij nog wel uniek? Waar bevindt onze doelgroep zich online? Welke kleuren horen bij deze doelgroep, etc.
Basisvragen voor een op te stellen marketingplan dus. Misschien is er 10 jaar geleden al een keer een marketingplan ontwikkeld, maar het uitvoeren van marketing is de laatste 5 jaar zo veranderd! Social media, Big data, Content marketing, Mobile marketing, De Customer journey veranderd met de dag.
Gooi het oude plan in de vuilnisbak en begin opnieuw!
Aantal kenmerken van een goede brainstormsessie:
- Bereidt het goed voor
- Een brainstormleider is belangrijk
- Zorg voor een open sfeer
- Gooi er zoveel mogelijk ideeën uit
- Geef geen kritiek op ideeën van anderen
- Betrek er de juiste mensen in. Niet alleen de marketing afdeling, maar ook een man of vrouw uit het magazijn.
- Blijf niet te lang hangen bij 1 onderwerp
- Maak eventueel gebruik van hulpmiddelen als Mental notes.
- Zorg voor vervolgstappen
Brainstormen kan op verschillende manieren. Zoek in Google op “Brainstormen” en de eerste stap is gezet.
Belangrijk: Die eerste stap is mooi, maar zorg ervoor dat het niet verwatert! Binnen 2 dagen moet er een bespreekverslag liggen en een formulering van de vervolgstappen.
“Terug bij af” zal uit 7 onderdelen bestaan. Overige onderwerpen zullen zijn:
- Het “Waarom” (“Why” van Simon Sinek, maar dan anders)
- De waarde van een creatief concept
- Content marketing als instrument
- Het fantastische van social media
- Hoe overtuig ik de klant met open deuren?
- Online inspanningen de vervanger van de salesafdeling