Ranking in de top zoekresultaten van Google wordt in toenemende mate gedreven door dynamische factoren, zoals de inhoud en haar relevantie en de gebruikerservaring. Dit in plaats van statische factoren, zoals het aantal zoekwoorden en links op een webpagina.
Het Searchmetrics Ranking factoren rapport is gebaseerd op een analyse uitgevoerd in 2016 van de zoekresultaten van Google voor 10.000 zoekwoorden. De onderzoekers onderzochten welke webpagina’s werden gepresenteerd in de top 10 mobiele en desktop-resultaten. Voor elk zoekwoord werd vervolgens bepaald welke factoren er zorgden voor een hoge ranking.
De aanwezigheid/gebruik van een paar technische vereisten, zoals H1-tags en het gebruik van SSL helpen de gehele website beter te ranken. Dus in deze voor alle gebruikte keywords. Andere factoren die van invloed zijn op een hoge zoekmachine ranking, zoals de tijd doorgebracht op de site en click-through rate (CTR), zijn echter afhankelijk van de individuele zoekers en de aangeboden content.
Het feit dat de top zoekresultaten voor zoekwoorden nu minder en minder worden gedreven door universele (technische) factoren geeft als conclusie dat de online marketeer zich zal moeten gaan richten op het aanbieden van specifieke (SEO) content, eerder dan te kiezen voor de brede aanpak.
Algemene conclusie
“Er zijn geen specifieke, eensluidende, factoren die een goede ranking waarborgen. Zo is er ook geen sprake meer van een universele benchmark, maar zal de online marketeer moeten kijken naar de branche of zelfs naar elke specifieke zoekopdracht. En dit nu voortdurend veranderen.”
Bron: Searchmetrics